Ervaringsverhaal
Einstein kan de boom in...
Er zijn nogal wat jongeren die tijdens hun verblijf in ons gezinshuis de middelbare schoolexamens hebben gedaan. Voor sommige erg lastig om zich goed voor te bereiden op de examens, zij hadden genoeg aan hun hoofd. Anderen lieten het er op aan komen en stelden uit tot het laatste moment, het zou wel goed komen. Ook een aantal jongeren pakten het meteen aan, wilden niet teleurgesteld worden.
Ik spreek grote bewondering uit naar deze jongeren waarbij de eerdere cijferlijsten door hun omstandigheden er niet goed uit zagen. Toch wisten de meesten, met wat hulp en een stokje achter de deur, de cijfers op te krikken en hebben daar ongelooflijk hard voor gewerkt. Het heeft ervoor gezorgd dat ze met een iets opgeluchter hart de examens in konden gaan en uiteindelijk hun diploma in ontvangst konden nemen.
Ik ben een supertrotse gezinshuisouder!
Gedicht in beleving van een jongere:
Examen
Vier jaar lang middelbare school, wat een tijd
Maar nu wordt het examen voorbereid
Diep in de boeken, kladblok ernaast
Het brein maakt overuren en de saaie stof ligt paraat
Tussendoor gedachten op nul, eventjes naar buiten staren
Dan weer aan de slag om deze examen-klus te klaren
Engels en Nederlands leren, dat gaat best wel goed
Maar wiskunde, geen idee hoe dat moet
Wortel van, decimalen, formules en grafieken
En nog veel meer van deze onzinnige technieken
Einstein, je hebt er een potje van gemaakt
Door jouw veel te moeilijke rekenen ben ik niet geslaagd
Een herexamen biedt nieuwe kansen, dus weer volop aan de bak
Bloed zweet en tranen kost me dat
Gelukkig heb ik thuis een privé leraar, die ervoor zorgt dat ik het snap
Voor het slapen tel ik geen schaapjes, maar zijn er complete sommen voorbij gekomen
Nu moet het toch zo zijn dat ik het examen goed door ga komen
De dag breekt aan, het is nu echt zover om te presteren
En dat het toch niet voor niets is geweest, al dat moeilijke leren
In volle spanning wacht ik het telefoontje af die mij gaat zeggen of het mij is gelukt
Die ervoor zorgt dat de eerdere onvoldoende zorgvuldig weg wordt gedrukt
Hè, eindelijk is daar dan het verlossende woord van de directeur
‘Je bent geslaagd, dat heb je goed gedaan, je cijfer gaat van rood naar groen’
Wat ben ik blij, ik heb meteen een allerbest, een feestelijk en gelukzaligend humeur
Ik heb het geflikt, een nieuwe toekomst staat voor me klaar
Einstein, je kan de boom in met al je wetenschappelijke getallen
Want ik meld je nu en voor altijd dat ik wiskunde echt wel laat vallen!
Je wiskunde-student.
